Fiat-voertuigen waren in de 20e eeuw erg populair bij Europese bestuurders. Dit kwam door hun relatief lage prijs en gemeenschappelijke beschikbaarheid. De positie op de EU-markt verzwakte in de 21e eeuw als gevolg van de ontwikkeling van bedrijfsvoertuigen onder concurrerende bestelbusfabrikanten. Opgemerkt moet worden dat het nog steeds een van de meest gekochte bestelauto's in Oost-Europa is. Het wordt voornamelijk geassocieerd met de koeriersindustrie, hoewel het veel wordt gebruikt door de politie, ambulances en andere gebieden van het leven die een hoge laadcapaciteit van voertuigen vereisen.
Fiat Ducato debuteerde in de vroege jaren '80 van de twintigste eeuw als de opvolger van de Fiat 238. Het nieuwe model was hoekiger en paste in de stijl van bedrijfsvoertuigen uit deze periode. De productie van het busje werd uitgevoerd door het Italiaanse bedrijf Sevel, dat ook samenwerkte met Alfa Romeo, Citroen, Peugeot en Talbot. De productie van het model vond plaats in Val di Sangro, waar in 1981 de fabriek Sevel Sud werd opgericht. De focus lag op universele en betaalbare oplossingen - voorwielaandrijving, lage vloer, MacPherson-veerpoten aan de voorkant en een stijve as aan de achterkant. De eerste generatie Ducato was beschikbaar in twee verschillende uitrustingsversies: S en SX. In 1990 was het de eerste facelift van Ducato in de geschiedenis. De belangrijkste verandering had invloed op de voorkant van het voertuig - het uiterlijk van de voorlichten veranderde en ze werden in het voorbumperrooster geplaatst
De maximale snelheid van de eerste generatie Ducato-bestelwagens schommelde rond 137-140 km / u. In augustus 1992 werd ook de elektrische versie van Fiat Ducato gemaakt, aangedreven door een L29-Somer DC elektromotor T29C. De innovatieve versie heette Ducato Elettra en werd aangedreven door 28 batterijen met een instelbaar loodzuurventiel. Deze batterijen werden in een houten krat geplaatst. Het totale gewicht van de batterijen was 868 kilogram, wat het laadvermogen van het voertuig met 118 kilogram overschreed!