Your browser does not support JavaScript!


Wat zijn de meest voorkomende problemen met de Ford Transit Custom?

De Ford Transit Custom heeft sinds zijn introductie in 2012 een hoge standaard gezet in de markt voor middelgrote bestelwagens en heeft lof geoogst voor zijn rijeigenschappen, ontwerp en algehele bruikbaarheid. Het is een topkeuze voor professionals en wagenparken in heel Europa. Geen enkel voertuig is echter zonder gebreken, en de Transit Custom heeft een reputatie opgebouwd voor verschillende terugkerende problemen. Deze gids beschrijft de meest frequent gemelde betrouwbaarheidsproblemen door eigenaren en monteurs voor alle diesel-aangedreven versies.

Welke problemen treffen de nieuwste Transit Custom MK3 (2023-heden)?

De nieuwste generatie van de Transit Custom beschikt over een volledig nieuw platform, geavanceerde rijhulpsystemen en de nieuwste Euro 6d-dieselmotoren. Hoewel nog nieuw, hebben de eerste rapporten uit de praktijk enkele kinderziektes aan het licht gebracht, met name met betrekking tot de geavanceerde elektronica en emissiesystemen.

Storingen in het SCR / AdBlue-systeem

  • Symptoom: Eigenaren zien vaak een "Controleer emissiesysteem"-waarschuwing op het dashboard, die kan worden gevolgd door een afteltimer die voorkomt dat de motor start.
  • Oorzaak: Dit is een veelvoorkomend probleem bij veel moderne diesels. Storingen kunnen worden toegeschreven aan defecte NOx-sensoren, een defect aan de pomp/verwarmingseenheid in de AdBlue-tank, of een gekristalliseerde AdBlue-injector. Koud weer kan deze problemen verergeren.
  • Oplossing: De oplossing vereist het vervangen van het specifieke defecte onderdeel en een systeemreset met diagnoseapparatuur. Het gebruik van hoogwaardige, verse AdBlue wordt aanbevolen.

Infotainment en elektrische storingen

  • Symptoom: Het centrale infotainmentscherm kan vastlopen of op zwart gaan, of rijhulpsystemen kunnen valse waarschuwingen geven.
  • Oorzaak: Dit zijn vaak softwarefouten die typisch zijn voor voertuigen uit de vroege productie. Een slechte aarding van elektronische modules kan ook onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.
  • Oplossing: De primaire oplossing is om de nieuwste software-updates te laten toepassen door een Ford-dealer. Het controleren van de belangrijkste massaverbindingen kan ook enkele problemen oplossen.

Zorgen over de natte distributieriem (2.0 EcoBlue)

  • Symptoom: Dit is meer een preventieve onderhoudszorg dan een direct symptoom. Een defect is catastrofaal en vaak zonder waarschuwing, maar brokstukken van een verslechterende riem kunnen soms in de olie worden gevonden.
  • Oorzaak: Het MK3-model blijft het 2.0 EcoBlue "riem-in-olie"-ontwerp gebruiken. Deze riem staat erom bekend te verslechteren als de verkeerde olie wordt gebruikt of als de onderhoudsintervallen worden overschreden.
  • Oplossing: Strikte naleving van de olieverversingsschema's met door Ford gespecificeerde olie (WSS-M2C952-A1) is cruciaal. De riem moet uiterlijk na 10 jaar/240.000 km worden vervangen.

Wat zijn de veelvoorkomende problemen van een Transit Custom MK2 (2018-2023)?

De MK2 Transit Custom wordt grotendeels gedefinieerd door de introductie van de 2.0 EcoBlue-dieselmotor. Hoewel deze betere prestaties en emissies bood, bracht deze motor een van de belangrijkste en best gedocumenteerde betrouwbaarheidsproblemen van het model met zich mee: de natte distributieriem.

Degradatie van de natte distributieriem (2.0 EcoBlue)

  • Symptoom: Het eerste teken van een probleem kan een waarschuwingslampje voor lage oliedruk zijn, een ongebruikelijk geratel van de motor of, in het ergste geval, een plotselinge motorstoring.
  • Oorzaak: Het "riem-in-olie"-ontwerp is zeer gevoelig voor de kwaliteit en conditie van de olie. Brandstofverdunning van de olie (door DPF-regeneratiecycli) of het gebruik van niet-gespecificeerde olie kan ervoor zorgen dat het riemmateriaal voortijdig afbreekt.
  • Oplossing: Dit is een cruciaal onderhoudsitem. De riem en de bijbehorende oliepompriem moeten worden vervangen op of vóór het aanbevolen interval (240.000 km of 10 jaar). Het gebruik van de juiste Ford-specifieke olie is essentieel voor de levensduur.

Verstopping van EGR-klep en koeler

  • Symptoom: Een verstopt EGR-systeem veroorzaakt een onregelmatige stationaire loop, motorhaperingen, zwarte rook bij acceleratie en het oplichten van het motormanagementlampje.
  • Oorzaak: Roet- en koolstofafzettingen hopen zich op in de EGR-klep en het inlaatspruitstuk, een probleem dat wordt verergerd door frequente korte ritten waarbij de motor niet de optimale temperatuur bereikt.
  • Oplossing: De EGR-klep moet vaak worden vervangen. Voor een volledige reparatie moet ook het inlaatspruitstuk worden verwijderd en professioneel worden gereinigd om alle afzettingen te verwijderen.

Uitval van de turbo-actuator

  • Symptoom: De bestelwagen voelt traag aan met een merkbaar gebrek aan vermogen en inconsistente turbodruk. Het zal vaak foutcodes zoals "Turbo Underboost" activeren.
  • Oorzaak: De elektronische actuator die de variabele schoepen van de turbo regelt, is een bekend zwak punt. De schoepen zelf kunnen ook vast komen te zitten door koolstof.
  • Oplossing: De actuator kan soms afzonderlijk worden vervangen, maar vaak moet de gehele turbocompressor-assemblage worden vervangen.

Welke gebreken treffen de eerste generatie Transit Custom MK1 (2012-2018)?

De originele Transit Custom was een game-changer in de bestelwagenmarkt. Echter, met name vroege modellen hebben verschillende bekende zwakheden die na een decennium van gebruik duidelijk zijn geworden.

Uitval van de turbocompressor

  • Symptoom: Een plotseling en volledig verlies van motorvermogen, waardoor de bus vaak in "noodloopmodus" gaat, vergezeld van een luid jankend of sirene-achtig geluid uit de motorruimte.
  • Oorzaak: De primaire oorzaak is vaak olietekort naar de lagers van de turbo, wat te wijten kan zijn aan te lange onderhoudsintervallen of een verstopte olietoevoerleiding. Het VNT-mechanisme kan ook falen.
  • Oplossing: Een vervangende turbocompressor is vereist. Het is van cruciaal belang dat ook de olietoevoer- en retourleidingen worden vervangen om ervoor te zorgen dat de nieuwe unit goed wordt gesmeerd.

Blokkering van het DPF-systeem

  • Symptoom: Het DPF-waarschuwingslampje gaat branden op het dashboard en het motorvermogen wordt ernstig beperkt. U kunt ook merken dat de motorkoelventilator op hoge snelheid draait nadat u de bus hebt uitgezet.
  • Oorzaak: Het roetfilter (DPF) raakt verzadigd met roet, meestal omdat de bus te veel korte ritten maakt, waardoor het automatische reinigingsproces (regeneratie) niet kan worden voltooid.
  • Oplossing: Een werkplaats kan een "geforceerde regeneratie" uitvoeren met diagnoseapparatuur. Als de blokkade te ernstig is, moet de DPF professioneel worden gereinigd of vervangen.

Problemen met de bedrading van het gaspedaal

  • Symptoom: De motor reageert niet wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, waardoor de bus op stationair toerental blijft steken.
  • Oorzaak: Dit is een bekende fout die wordt veroorzaakt doordat de kabelboom naar de gaspedaalsensor tegen een nabijgelegen beugel schuurt, wat uiteindelijk leidt tot draadbreuk.
  • Oplossing: Het beschadigde deel van de bedrading moet worden gerepareerd of vervangen, en de kabelboom moet opnieuw worden geleid of vastgezet om te voorkomen dat hij in de toekomst schuurt.

Problemen met de handgeschakelde versnellingsbak

  • Symptoom: Moeilijk schakelen, met name in de 1e en 2e versnelling, een "krakend" geluid tijdens het schakelen, of het uit de versnelling springen van de bus.
  • Oorzaak: Dit is te wijten aan voortijdige slijtage van de synchromeshringen en interne lagers in de 6-versnellingsbak.
  • Oplossing: De enige permanente oplossing is de versnellingsbak te laten reviseren met nieuwe synchromeshringen en lagers. Regelmatige verversing van de versnellingsbakolie kan helpen de slijtage te verminderen.

Waarom het gebruik van kwaliteitsonderdelen cruciaal is:

Bij het aanpakken van een van deze veelvoorkomende problemen, van een distributieriemset tot een turbocompressor, is het gebruik van hoogwaardige OE- of gerenommeerde aftermarket-onderdelen essentieel. Betrouwbare componenten minimaliseren het risico op herhaalde storingen en zorgen ervoor dat uw Transit Custom een betrouwbaar voertuig blijft.
Disclaimer:

  • Deze gids belicht veel gemelde betrouwbaarheidsproblemen voor de Ford Transit Custom. Het daadwerkelijke voorkomen en de ernst van storingen kunnen variëren afhankelijk van de specifieke onderhoudsgeschiedenis, leeftijd en gebruikspatronen van het voertuig. Een professionele diagnose van een gekwalificeerde monteur wordt altijd aanbevolen.
Ford Transit Custom
 
Gebruik trefwoorden om het artikel te vinden.
Geavanceerd zoeken
Transit Center in Europe