Mercedes Sprinter I – Specificaties
Geproduceerd tussen 1995 en 2006, vestigde de eerste generatie Mercedes-Benz Sprinter zich snel als een van de meest veelzijdige en betrouwbare bedrijfswagens in Europa. Met een breed aanbod van carrosserievarianten en dakhoogtes werd de Sprinter I ontworpen om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften van professionals en logistieke diensten.
Afmetingen en configuraties
Van de compacte L1H1 tot de verlengde L3H2 bood de Sprinter I een passende oplossing voor elk transportdoel. Klanten konden kiezen uit korte of lange wielbases en verschillende dakhoogtes om hun laadcapaciteit te optimaliseren zonder in te boeten op wendbaarheid.
Model |
Lengte A (mm) |
Wielbasis B (mm) |
Hoogte C (mm) |
Max. laadlengte D (mm) |
L1H1 | 5004 | 2997 | 2365–2405 | 2515 |
L1H2 | 5004 | 2997 | 2591–2631 | 2515 |
L2H1 | 5585 | 3550 | 2365–2405 | 3265 |
L2H2 | 5585 | 3550 | 2591–2631 | 3265 |
L3H2 | 6945 | 4013 | 2591–2631 | 4214 |
L1H1
Lengte: 5004 mm
Wielbasis: 2997 mm
Hoogte: 2365–2405 mm
Laadlengte: 2515 mm
L1H2
Lengte: 5004 mm
Wielbasis: 2997 mm
Hoogte: 2591–2631 mm
Laadlengte: 2515 mm
L2H1
Lengte: 5585 mm
Wielbasis: 3550 mm
Hoogte: 2365–2405 mm
Laadlengte: 3265 mm
L2H2
Lengte: 5585 mm
Wielbasis: 3550 mm
Hoogte: 2591–2631 mm
Laadlengte: 3265 mm
L3H2
Lengte: 6945 mm
Wielbasis: 4013 mm
Hoogte: 2591–2631 mm
Laadlengte: 4214 mm
Laadvolume en efficiëntie
Het laadgedeelte van de Sprinter bood tot 13,4 m³ in de L3H2-configuratie en was ontworpen om maximaal vijf Europallets te vervoeren. Dankzij de lage vloer, brede deuropeningen en vierkante laadruimte was het voertuig uitstekend geschikt voor rekken, gereedschapskasten en volumineuze goederen.
Model |
Max. laadlengte (mm) |
Laadvolume (m³) |
Laadvermogen (kg) |
Europallets |
L1H1 | 2515 | 7,0 | 1670 | 2 |
L1H2 | 2515 | 9,1 | 1540 | 2 |
L2H1 | 3265 | 9,1 | 1540 | 3 |
L2H2 | 3265 | 10,4 | 1520 | 3 |
L3H2 | 4214 | 13,4 | 1400–1500 | 5 |
L1H1
Laadlengte: 2515 mm
Volume: 7,0 m³
Laadvermogen: 1670 kg
Europallets: 2
L1H2
Laadlengte: 2515 mm
Volume: 9,1 m³
Laadvermogen: 1540 kg
Europallets: 2
L2H1
Laadlengte: 3265 mm
Volume: 9,1 m³
Laadvermogen: 1540 kg
Europallets: 3
L2H2
Laadlengte: 3265 mm
Volume: 10,4 m³
Laadvermogen: 1520 kg
Europallets: 3
L3H2
Laadlengte: 4214 mm
Volume: 13,4 m³
Laadvermogen: 1400–1500 kg
Europallets: 5
Aandrijflijnen en verbruik
De eerste generatie Sprinter was leverbaar met diverse diesel- en benzinemotoren. Vooral de dieselvarianten stonden bekend om hun robuustheid en koppelrijke prestaties, met latere CDI-modellen die profiteerden van common-rail-injectietechnologie voor verbeterde efficiëntie en vermogen.
Motor |
Type |
Cilinderinhoud (cc) |
Vermogen (PS) |
Koppel (Nm) |
Transmissie |
Gemiddeld verbruik |
OM602 2.9 TD | 5-cilinder diesel turbo | 2874 | 122 | 280 | 5-versn. handgeschakeld | 10,0 l/100 km |
OM611 2.2 CDI | 4-cilinder diesel turbo | 2148 | 82–129 | 200–305 | 5-versn. handgeschakeld | 8,5–9,5 |
OM612 2.7 CDI | 5-cilinder diesel turbo | 2687 | 156 | 330 | 5-versn. automaat / handgeschakeld | 9,5–10,5 |
M111 2.3 Benzine | 4-cilinder benzinemotor | 2295 | 143 | 200 | 5-versn. handgeschakeld | 12,0 |
OM602 2.9 TD
Type: 5-cilinder diesel turbo
Vermogen: 122 PS
Koppel: 280 Nm
Transmissie: 5-versn. handgeschakeld
Verbruik: 10,0 l/100 km
OM611 2.2 CDI
Type: 4-cilinder diesel turbo
Vermogen: 82–129 PS
Koppel: 200–305 Nm
Transmissie: 5-versn. handgeschakeld
Verbruik: 8,5–9,5 l/100 km
OM612 2.7 CDI
Type: 5-cilinder diesel turbo
Vermogen: 156 PS
Koppel: 330 Nm
Transmissie: 5-versn. automaat / handgeschakeld
Verbruik: 9,5–10,5 l/100 km
M111 2.3 Benzine
Type: 4-cilinder benzinemotor
Vermogen: 143 PS
Koppel: 200 Nm
Transmissie: 5-versn. handgeschakeld
Verbruik: 12,0 l/100 km
Trekkracht en praktisch gebruik
Naast zijn laadcapaciteit bood de Sprinter ook uitstekende trekprestaties. Met een maximaal geremd trekgewicht tot 2000 kg en ongeremd tot 750 kg, was hij geschikt voor het trekken van aanhangers, bouwmateriaal of mobiele werkplaatsen.
Motor |
Geremd (kg) |
Ongeremd (kg) |
OM602 2.9 TD | 2000 | 750 |
OM611 2.2 CDI | 2000 | 750 |
OM612 2.7 CDI | 2000 | 750 |
M111 2.3 Benzine | 1800 | 750 |
OM602 2.9 TD
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
OM611 2.2 CDI
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
OM612 2.7 CDI
Geremd: 2000 kg
Ongeremd: 750 kg
M111 2.3 Benzine
Geremd: 1800 kg
Ongeremd: 750 kg
Dankzij verstevigde assen, trekhaakopties en elektronische koppelingen kon de eerste generatie Sprinter ingezet worden voor uiteenlopende transportbehoeften. Zijn solide constructie en veelzijdigheid maakten hem tot een betrouwbare metgezel op bouwterreinen, bij bezorgdiensten en in rijdende werkplaatsen. |