Wat zijn de vaakst voorkomende problemen bij de Mercedes Sprinter?
De Mercedes-Benz Sprinter is een populaire bestelwagen in heel Europa – geliefd bij koeriers, vakmensen en camperaars. Hoewel het voertuig bekendstaat om betrouwbaarheid en ruimte, zijn er bij alle generaties terugkerende technische problemen. In dit artikel vind je de veelvoorkomende Mercedes Sprinter problemen per bouwjaar, van 1995 tot nu. Gebaseerd op praktijkervaring, garages en technische fora.
Sprinter VS30 (2018–heden): Nieuwe generatie, bekende gebreken?
De derde generatie Sprinter kreeg digitale snufjes, rijhulpsystemen en voorwielaandrijving. Toch melden gebruikers ook hier typische problemen – vooral met elektronica en emissiesystemen.
Problemen met AdBlue en NOx-sensoren (OM654 & OM651)
- Waarschuwingen zoals “Start niet mogelijk over x km” of “Controleer AdBlue-systeem”.
- Oorzaken: defecte NOx-sensoren (P229F, P2200), gekristalliseerde injectoren, kapotte doseermodule.
- Oplossing: vervangen van onderdelen, leidingen doorspoelen, parameters resetten via diagnoseapparatuur.
Rijhulpsystemen schakelen uit
- Systemen zoals actieve remassistent en rijstrookhulp vallen uit door vuil of foutieve kalibratie.
- Veroorzaakt door vuile sensoren, regen of kleine botsingen.
- Sensorreiniging, afstelling of kalibratie bij de dealer is vaak nodig.
Olielekkage bij carterventilatie (OM654)
- Olieafzetting bij de turbo of inlaatsysteem door lekkende separator.
- Gevolg: hoger olieverbruik en vervuilde intercoolerbuizen.
- Oplossing: vervang de separator en de pakkingen.
Defecte elektrische handrem
- Waarschuwingslampje brandt of rem blijft vastzitten.
- Vaak bij modellen met voorwielaandrijving door corrosie of falende actuator.
- In sommige gevallen moet de remklauw of actuator worden vervangen.
Storing in infotainmentsysteem (MBUX)
- Bevroren scherm, verlies van instellingen, verbindingsproblemen met Bluetooth.
- Updates of volledige vervanging via garantie kunnen nodig zijn.
Automaat schokt bij lage versnellingen (9G-Tronic)
- Traag of schokkerig schakelen tussen 1e en 3e versnelling komt vaak voor.
- Resetten of software-update lost dit meestal op.
- Blijft het probleem, dan kan olie verversen of vervanging van kleppenblok nodig zijn.
Sprinter W906 (2006–2018): Betrouwbare werkpaard met kwetsbare motoren?
De tweede generatie Sprinter bracht meer elektronica en zuinigere dieselmotoren zoals de OM646, OM651 en V6 OM642. Toch zijn storingen in emissiesystemen en motorcomponenten berucht onder gebruikers.
Problemen met roetfilter en EGR (OM651 & OM646)
- DPF-lampje, noodloopmodus en slecht brandstofverbruik komen veel voor.
- Mislukte regeneraties kunnen zorgen voor olievervuiling en stijgend oliepeil.
- Typische foutcodes: P2454, P0401, P2463.
- Oplossingen zijn EGR-reiniging/vervanging, sensors vervangen of geforceerde regeneratie via diagnoseapparatuur.
Uitgerekte distributieketting (OM651)
- Komt vaak voor bij hoge kilometerstanden of te lange onderhoudsintervallen.
- Symptomen: ratelende motor bij koude start, foutcodes.
- Tijdig vervangen van ketting, spanner en geleiders voorkomt ernstige motorschade.
Defecte gloeiplugmodule
- Startproblemen bij koud weer, knipperend gloeilampje.
- Ook bij werkende gloeipluggen kan een falende module het systeem verstoren.
- Vaak gemonteerd onder het inlaatspruitstuk – gevoelig voor hitte.
Dieselinjector lekkages en koolopbouw
- Zwarte aanslag rond injectoren, hese geluiden en brandstoflucht.
- Oorzaak: versleten koperen ringen of slecht afsluitende zetel.
- Grondige reiniging en juiste montage voorkomt verdere motorschade.
Problemen met luchtvering en bladveren
- Bij zware belasting kunnen luchtcompressoren falen of veren scheuren.
- Symptomen: hangende achterkant, scheef rijden, compressor draait constant.
- Vervanging vereist bij structurele slijtage.
Storing elektronische stuurslot (ESL)
- Start weigert, geen dashboardverlichting, melding “Stuurvergrendeling defect”.
- Actuator of contactmodule is vaak defect.
- Herstel vereist vervangen van ESL, sleutellezer of gehele vergrendelingsunit.
Sprinter W901–W905 (1995–2006): Klassieker met typische zwakke plekken
De originele Sprinter wordt nog steeds veel gebruikt, ondanks zijn leeftijd. Robuuste dieselmotoren als de OM602 en OM611 presteren goed, maar deze generatie kampt met specifieke slijtageproblemen.
Roestproblemen aan carrosserie en chassis
- Roest aan dorpels, wielkasten, schuifdeuren en dragende delen komt veel voor.
- Chassisroest rond bladveerbevestiging vereist structurele inspectie.
- Behandeling met anti-roestmiddelen verlengt de levensduur.
“Zwarte dood” bij CDI-injectoren
- Lekkende injectoren veroorzaken koolafzetting en dieselgeur in cabine.
- Visueel herkenbaar aan zwarte, teerachtige afzetting rond de cilinderkop.
- Oplossing: pakkingen vervangen, zitting reinigen en injectors indien nodig laten vlakken.
Versnellingsbaklagers slijten bij hogere kilometerstand
- Gierend geluid in met name 5e versnelling duidt op slijtage van lagers.
- Komt veel voor bij intensief belaste voertuigen.
- Volledige revisie met kwaliteitslagers wordt aanbevolen.
Gloeibougies en relais defect
- Startproblemen bij koude temperaturen wijzen vaak op defecte gloeibougies of relais.
- Gloeilampje blijft lang branden of knippert.
- Weerstandsmeting en relaiscontrole nodig bij diagnose.
Voorwielophanging en stuurproblemen
- Klonkende geluiden of stuurspeling kunnen wijzen op versleten fuseekogels of stabilisatorrubbers.
- Olielekkage bij het stuurhuis komt ook voor.
- Tijdige vervanging voorkomt verdere schade.
Roestige remleidingen & defecte ABS-sensoren
- Roest aan remleidingen is vaak zichtbaar bij de achteras en bodemplaat.
- ABS-storingen vaak door oxidatie van sensors of kabelbreuk.
- Regelmatige controle en tijdige vervanging zijn cruciaal voor veiligheid.
|