Renault Trafic III – Technische Gegevens
De Renault Trafic III is sinds 2014 een veelgebruikt bedrijfsvoertuig. Ontworpen met het oog op professionals en ondernemers, combineert het voertuig functionaliteit, brandstofefficiëntie en veelzijdigheid. Dankzij de verschillende carrosserievarianten en dieselmotoren blijft dit model een populaire keuze voor zakelijk gebruik.
Afmetingen – Renault Trafic III 2014
Renault Trafic III L1H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur, F - Breedte schuifdeur
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.080 |
3.098 |
1.971 |
3.750 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.080 mm
B: 3.098 mm
C: 1.971 mm
D: 3.750 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L1H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur, F - Breedte schuifdeur
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.080 |
3.098 |
2.495 |
3.750 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.080 mm
B: 3.098 mm
C: 2.495 mm
D: 3.750 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L2H1
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur, F - Breedte schuifdeur
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.480 |
3.498 |
1.967 |
4.150 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.480 mm
B: 3.498 mm
C: 1.967 mm
D: 4.150 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
Renault Trafic III L2H2
A - Totale lengte, B - Wielbasis, C - Totale hoogte, D - Maximale laadruimte lengte, E - Hoogte schuifdeur, F - Breedte schuifdeur
Symbool |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Afmetingen (mm) |
5.480 |
3.498 |
2.498 |
4.150 |
1.284 |
1.030 |
Symbool
A: 5.480 mm
B: 3.498 mm
C: 2.498 mm
D: 4.150 mm
E: 1.284 mm
F: 1.030 mm
A - Breedte met spiegels, B - Breedte met ingeklapte spiegels
Symbool |
A |
B |
Afmetingen (mm) |
2.283 |
1.956 |
Symbool
A: 2.283 mm
B: 1.956 mm
Laadcapaciteit en Ruimte – Renault Trafic III
De Renault Trafic III biedt een ruim en flexibel laadcompartiment, waardoor het een betrouwbare keuze is voor zakelijke gebruikers die efficiënte transportoplossingen nodig hebben. De verschillende configuraties zorgen voor diverse laadvolumes en laadvermogens.
Laadvolume per Configuratie
Configuratie |
Laadvolume (m³) |
Maximale laadlengte (mm) |
Laadvermogen (kg) |
Capaciteit voor Europallets |
L1H1 |
5,8 |
3.750 |
1.017 |
2 |
L1H2 |
7,75 |
3.750 |
1.089 |
2 |
L2H1 |
6,7 |
4.150 |
1.251 |
3 |
L2H2 |
8,9 |
4.150 |
1.086 |
3 |
L1H1
Laadvolume: 5,8 m³
Maximale laadlengte: 3.750 mm
Laadvermogen: 1.017 kg
Capaciteit voor Europallets: 2
L1H2
Laadvolume: 7,75 m³
Maximale laadlengte: 3.750 mm
Laadvermogen: 1.089 kg
Capaciteit voor Europallets: 2
L2H1
Laadvolume: 6,7 m³
Maximale laadlengte: 4.150 mm
Laadvermogen: 1.251 kg
Capaciteit voor Europallets: 3
L2H2
Laadvolume: 8,9 m³
Maximale laadlengte: 4.150 mm
Laadvermogen: 1.086 kg
Capaciteit voor Europallets: 3
Praktisch Laden en Lossen
De Renault Trafic III is ontworpen om het laden en lossen zo eenvoudig mogelijk te maken. Dankzij de lage laadvloer is het in- en uitladen van goederen moeiteloos. Met grote achterdeuren en een ruime schuifdeur aan de zijkant is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk. Bovendien zijn er meerdere bevestigingspunten in de laadruimte aanwezig om ladingen veilig vast te zetten tijdens transport.
De langere L2-modellen bieden extra laadruimte en kunnen tot drie Europallets vervoeren. Dit maakt ze ideaal voor het vervoeren van grotere goederen. Ondanks de royale laadcapaciteit blijft de Renault Trafic III wendbaar en geschikt voor gebruik in stedelijke omgevingen en lange afstanden.
Aandrijflijnen en Prestaties – Renault Trafic III
De Renault Trafic III is uitgerust met diverse dieselmotoren die een uitstekende balans bieden tussen prestaties en brandstofefficiëntie. Oorspronkelijk werd het model geïntroduceerd met 1.6-liter dCi-motoren, maar in 2019 werd het motorengamma uitgebreid met krachtigere en zuinigere 2.0-liter dCi-motoren.
Motoropties
Motor |
Vermogen (PK) |
Koppel (Nm) |
Transmissie |
Brandstofverbruik (l/100 km) |
1.6 dCi Single Turbo |
90 |
260 |
6-versnellingsbak handmatig |
6,5 - 7,0 |
1.6 dCi Single Turbo |
115 |
300 |
6-versnellingsbak handmatig |
6,3 - 6,8 |
1.6 dCi Twin Turbo |
120 |
320 |
6-versnellingsbak handmatig |
6,1 - 6,6 |
1.6 dCi Twin Turbo |
140 |
340 |
6-versnellingsbak handmatig |
6,0 - 6,5 |
2.0 dCi (vanaf 2019) |
120 |
320 |
6-versnellingsbak handmatig / 6-traps automaat |
6,2 - 6,7 |
2.0 dCi (vanaf 2019) |
145 |
350 |
6-versnellingsbak handmatig / 6-traps automaat |
6,1 - 6,6 |
2.0 dCi (vanaf 2019) |
170 |
380 |
6-versnellingsbak handmatig / 6-traps automaat |
6,3 - 6,8 |
1.6 dCi Single Turbo
Vermogen: 90-115 PK
Koppel: 260-300 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handmatig
Brandstofverbruik: 6,3 - 7,0 l/100 km
1.6 dCi Twin Turbo
Vermogen: 120-140 PK
Koppel: 320-340 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handmatig
Brandstofverbruik: 6,0 - 6,6 l/100 km
2.0 dCi (vanaf 2019)
Vermogen: 120-170 PK
Koppel: 320-380 Nm
Transmissie: 6-versnellingsbak handmatig / 6-traps automaat
Brandstofverbruik: 6,1 - 6,8 l/100 km
Rijervaring en Brandstofefficiëntie
De Renault Trafic III biedt een soepele rijervaring met een laag brandstofverbruik. Dankzij de Twin-Turbo technologie wordt het koppel bij lage toerentallen verbeterd, wat resulteert in efficiëntere acceleratie en een lager brandstofverbruik zonder in te leveren op prestaties. De 2.0-dCi-motoren, geïntroduceerd na 2019, zorgen voor meer vermogen en een verfijnde rijervaring, vooral in combinatie met de automatische transmissie.
Elektrische en Hybride Opties
Op dit moment is de Renault Trafic III nog niet beschikbaar als hybride of volledig elektrisch model. Renault investeert echter in duurzame mobiliteitsoplossingen, wat betekent dat toekomstige versies mogelijk een elektrische aandrijflijn zullen bevatten, vergelijkbaar met de Renault Master E-Tech Electric.
Trekcapaciteit – Renault Trafic III
De Renault Trafic III biedt indrukwekkende trekcapaciteiten, waardoor het voertuig geschikt is voor bedrijven die zowel vracht als aanhangwagens moeten vervoeren. De maximale trekcapaciteit varieert per motorvariant en uitvoering.
Maximale Trekcapaciteit
Motor |
Geremde Aanhangwagen (kg) |
Ongeremde Aanhangwagen (kg) |
1.6 dCi (90-140 PK) |
2.000 |
750 |
2.0 dCi (120-170 PK, vanaf 2019) |
2.500 |
750 |
1.6 dCi (90-140 PK)
Geremde Aanhangwagen: 2.000 kg
Ongeremde Aanhangwagen: 750 kg
2.0 dCi (120-170 PK, vanaf 2019)
Geremde Aanhangwagen: 2.500 kg
Ongeremde Aanhangwagen: 750 kg
Geavanceerde Aanhangwagenhulpsystemen
De Renault Trafic III is uitgerust met moderne systemen die het rijden met een aanhangwagen veiliger en stabieler maken:
- Trailer Stability Assist (TSA) – Helpt bij het behouden van voertuigstabiliteit tijdens het trekken van een aanhangwagen.
- Hill Start Assist – Voorkomt achteruit rollen bij het starten op een helling met een zware lading.
- Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) – Verbetert de controle bij het trekken van zware lasten.
- Optionele Trekhaak – Beschikbaar als fabrieksoptie of als aftermarket-accessoire.
Met een maximale geremde trekcapaciteit van 2.500 kg is de Renault Trafic III een veelzijdige keuze voor professionals die zowel goederen als extra ladingen moeten vervoeren.
Facelift en Updates – Renault Trafic III
In 2019 kreeg de Renault Trafic III een uitgebreide update die zowel het exterieur als de prestaties en efficiëntie verbeterde. Deze vernieuwingen waren gericht op het versterken van de concurrentiepositie van het model en het verbeteren van het rijcomfort.
Belangrijkste Wijzigingen bij de 2019 Facelift
- Gemoderniseerd Design: Een vernieuwde voorzijde met een aangepaste grille, LED-koplampen en een herontworpen bumper zorgen voor een eigentijdse uitstraling.
- Verbeterd Interieur: Hoogwaardige materialen voor het dashboard, een digitaal instrumentenpaneel en extra opbergruimtes vergroten het comfort en de functionaliteit.
- Uitgebreide Veiligheidsvoorzieningen: Nieuwe assistentiesystemen zoals rijstrookassistentie en dodehoekwaarschuwing verhogen de veiligheid.
- Geoptimaliseerde Motoren: Introductie van efficiëntere 2.0 dCi-motoren voor verbeterde brandstofbesparing en lagere emissies.
- Hoger Comfortniveau: Betere geluidsisolatie en verbeterde stoelen dragen bij aan een prettigere rijervaring, vooral op lange afstanden.
Dankzij deze updates blijft de Renault Trafic III een aantrekkelijke keuze voor professionals die op zoek zijn naar een betrouwbaar, veilig en efficiënt bedrijfsvoertuig. |